یکی از قدرت های رنگ این است که میتواند به شما بعد از دیدن یک رنگ خاص ، حس هایی مانند ترس ، عشق ، شادی و… را منتقل کند و هیچ کس مانند هنرمندانی که نقاشی می‌کشند نمی‌تواند رنگ ها را درک کند و آنها را به اصلاح زندگی کند.

مطالعات مختلف نشان داده است که نگاه کردن به رنگ ‌های مختلف در ذهن ما تأثیرات های مختلفی می‌گذارد.

حالا چطور از رنگ ها استفاده کنیم؟

فرقی نمیکند که صاحب کسب ‌و کار هستید یا برای کسی کار می‌‌کنیم ، بالاخره زمانی می‌رسد که از شما راجب انتخاب بین رنگ های مختلف سوال می‌شود.

اول از همه باید چرخه رنگ را بشناسید.

چرخه رنگ از سه رنگ اصلی زرد، قرمز و آبی تشکیل شده است. چرا به این رنگ ها رنگ اصلی گفته می‌شود؟ چون هیچ وقت نمی‌توانید این رنگ ها را بسازید (از ترکیب چند رنگ با هم) .

 

چرخه رنگ چیست؟

بیاین به زمان بچگی برگردیم تصور کنید سه رنگ اصلی را به صورت آبرنگ در دست حالا این سه رنگ باهم ترکیب می‌کنید یا دوتا از رنگ ها را باهم و رنگی های جدید به وجود می‌آیند. حالا چگونه این همه رنگ های مختلف وجود دارد؟ فقط کافی به میزانی از هر رنگ را با رنگ دیگر قاطی کرد تا رنگ های جدید را خلق کرد.

حالا فکر کنم قدرت دنیای رنگ ها را بهتر درک کردید.

رابطه رنگ‌ها باهم چطور است؟

سال ‌های سال است که روانشناسی رنگها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته، اما تأثیر رنگ روی هر فرد به شدت نسبی است. اما طیف احساست رنگ ها آنقدر زیاد است که بالاخره یکی از آن حس های رنگ را شما جذب می‌کنید.

هنگام ترکیب رنگ ها متوجه این می شوید که قرار دادن همین رنگ هایی که دل رنگ های دیگه به وجود آمده‌اند ، در کنار هم چقدر جذاب به نظر می رسند.

رنگ‌های مکمل

 

در چرخه های رنگ هر رنگی در مقابل یک رنگ دیگه قرار داشته باشد به آن دو رنگ های مکمل گفته می شود ، و بخاطر تضاد رنگی بین آن دو رنگ باعث جذاب شدن این رنگ ها در کنار هم می‌شود.

جذابیت چرخه رنگ همین است. یعنی از این به بعد می‌دانیم که چه رنگ‌هایی به درستی در کنارهم قرار می‌گیرند.

پس دید خود را نسبت به چرخه رنگ عوض کنید و آن را شبیه به یک آموزگار بدانید که به شما می‌گوید از چه رنگی استفاده کنید.

مثلث رنگ‌ها (مثلث متساوی‌‌‌الاضلاع)

سه رنگی که اگر آن‌ها را به هم متصل کنید، به یک مثلث متساوی الاضلاع می‌رسید. این سه رنگی که از این مثلث به دست می‌آورید در کنار هم محشر می‌شوند برای مثال از ترکیب مثلث رنگی آبی-قرمز-زرد در کتاب کودکان استفاده می‌شود. زیرا این رنگ ها بچه ها را به خود جذب می‌کنند.

همانطور که مشخص است، این ترکیب‌های سه‌گانه، هارمونی زیبایی در کنار هم ایجاد می‌کنند.

مثلث رنگ‌ها (مثلث متساوی‌‌الساقین)

برای ساخت این مثلث رنگی باید یک رنگ را انتخاب کنید و سپس رنگ مکمل آن را پیدا کرده (به رنگ مکمل کاری نداریم) دو رنگ که در کنار رنگ مکمل با رنگ اولی که انتخاب کردید یک مثلث را تشکیل می دهند که به این ترکیب رنگی در کنار هم مثلث رنگی متساوی‌‌الساقین می‌گویند.

رنگ‌های مشابه

به رنگ‌هایی که در چرخه، کنارهم قرار می‌گیرند، رنگ‌های مشابه می‌گویند. هرکدام از سه رنگ یا دو رنگی که در کنارهم قرار دارند را که باهم ترکیب کنید، نتیجه خوبی خواهید گرفت. چون که تمام این رنگ‌ها از یک تُناژ هستند.

تینت و سایه چه هستند؟

رنگ‌هایی که تا الان در چرخه با آن‌ها کار می‌کردیم، رنگ‌های خام یا (Hue) نام دارند. حالا برای آن که چرخه بزرگ‌تری داشته باشیم، کافی است ذره‌ای به آن‌ها، مشکی یا سفید اضافه کنیم.

به ترکیب رنگ مشکی با رنگ خام، Shades می‌گویند و همچنین به ترکیب رنگ سفید با رنگ خام، Tint می‌گویند.

و اگر مشکی و سفید (خاکستری) را با رنگ خام ترکیب کنید Tone به وجود می‌آید.

هرکدام از رنگ‌های مشابه را می‌توانید با تینت‌ها و سایه‌های مختلف ترکیب کنید و از آن نتیجه جذابی بدست آورید.

ترکیب‌های مونوکروماتیک

به ترکیب هر رنگ خام با انواع سایه‌ها و تینت‌های آن، مونوکروماتیک می‌گویند.

برای مثال تصاویر سیاه و سفید، از رنگ خام مشکی و تینت‌ها ، سایه‌های آن تشکیل شده‌اند.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *